sobota 3. března 2018

Forth Bridge (Skotsko)


..na podzim 2017 jsem chtěla někam jet - někam, kde bude třeba i nějaký pěkný most. Byla celkem náhoda, že tou dobou jsem našla levné letenky do Edinburghu a právě v Edi je tenhle červený krasavec - Forth Bridge!

    Zdroj: http://www.radynacestu.cz/magazin/forth-bridge/

Právě kvůli němu jsem si ty letenky pořídila hned s tím, že klidně pojedu sama, pokud se nikdo další nenajde (moc takových mostových úchylů kolem sebe neznám - vlastně nikoho ..). A nakonec se i někdo ozval, ale já se rozhodla letět sama a takový solo trip můžu jen doporučit ;)

Zpátky ale k tomuto červenému, pro někoho možná, monstru. Neleží nikde v centru Edinburghu, ale cca 10 km od něj. Dojet až do čtvrti South Queensferry, kterou spojuje s Nort Queensferry, není problém. Samozřejmě se dá autem, vlakem a nebo, jako já, autobusem přímo z jedné z hlavních a nejznámějších ulic v Edi. Navíc až tam dojedete stylově doubledeckerem - jen je dost otravná ta cesta, která trvá téměř 40 minut, protože autobus zastavuje snad každých 200 metrů! 


Nicméně už ke konci jízdy jde občas most mezi stromy a domy zahlídnout! Já ho tedy už poprvé na okamžik zahlídla při příletu, jelikož letiště je od mostu opravdu kousek.. Byl večer, takže byl most pěkně nasvícen :)

Zdroj: https://www.flickr.com/photos/14691648@N06/2667945645/in/gallery-emmeffe6-72157622740245476/ 

Busem doporučuji dojet do zastávky "Police Station", k mostu je to už jen kousek - dá se vidět z takového mola/přístaviště kousek právě od bus zastávky, což jsem měla vytipované i já. A jelikož jsem byla na tomhle výletě ke konci listopadu, tak byla venku celkem zima a ten den jak na potvoru ještě ráno poprchalo, vítr foukal o sto šest, takže to byla "paráda". Ale nejsem z cukru, tak jsem šla na to molo, koukala na most, mrzla a ještě jak bylo zataženo, tak ani tolik nevynikla ta červená barva, takže nic moc! Ale...

... byla jsem rozhodnutá, že už pojedu zpátky do centra, když v tom se začalo už dost vyjasňovat a jelikož bus zpět mi jel za až cca 20 minut, tak jsem se šla ohřát na čaj do místní restaurace. Když jsem šla znova na zastávku v domnění, že pojedu zpátky, tak bylo najednou tak pěkně, že mi to nedalo a ještě jsem se šla projít po okolí (kouzlo toho, když jede člověk sám - prostě si řeknu, že půjdu a jdu). Za prvé teda to okolí, architektura je fakt parádní, líbilo se mi tam.. a za druhé jsem našla ještě lepší místo, odkud jde most vidět ... z ničeho nic byla mezi dvěma domy mezera velká jako jeden další dům a tam si prostě tak vyčuhoval tenhle krasavec - vedle byla i kavárna s celou prosklenou stěnou tak, aby byl pro hosty výhled na most - super nápad - tam bych se přestěhovala hned :D !


Právě v tomto místě se dá sejít až přímo k vodě a výhled je lepší - mě to navíc umocňovalo to super počasí. 

Odtud byl taky výhled na most, který je další z trojice mostů přes záliv Firth of Forth. Jedná se o Forth Road Bridge. Ten má sice své kouzlo - možná to dělá ta délka, na kterou zrovna v Česku nejsem zvyklí, ale jakmile je vedle Forth Bridge, tak je jasné, kdo je tu No. 1.


Zpátky ale k červenému Forth Bridge. Celková délka je kolem 2500 metrů a váží více než 50 000 tun, je z ocele. Asi nebylo zřejmé zatím, že se jedná o čistě železniční most, silniční doprava je vedena právě přes blízký Forth Road Bridge. Stavba tohoto skvostu, na který jsou skoti patřičně hrdí, byla dokončena v roce 1890, trvala 7 let. Během výstavby zemřelo bohužel několik desítek dělníků a bylo spotřebováno údajně více než 8 miliónů nýtů! Most je považován za jednu z ikon Skotska a byl také zapsán na seznam památek UNESCO. 

Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Forth_Bridge

Občas je zaměňován za Forth Rail Bridge, což je pochopitelně ten samý most, ale v názvu má navíc zbytečné označení Rail (tedy železniční). 



Do budoucna jsou plány umístit na most i něco jako návštěvnické centrum (s historií mostu, info o stavbě a konstrukci apod.). 

Na závěr interaktivní odkaz pro ty, kteří chtějí porovnání tohoto mostu s ostatními mostními velikány a krasavci - http://bit.ly/2o55Wf5  -> to pak uvidíte, že i když se zdá obrovský, tak zdaleka tak velký není :) 

Jinak myslím, že jsem v Edinburghu učitě nebyla naposled nejenom kvůli tomuto mostu - celkově je město dost pěkné a stojí za prohlídku ;) 

1 komentář:

  1. Děkuji. Nádherný most. Takový jsem ještě neviděla. Škoda, že neumim ještě anglicky, hned bych se tam taky jela podivat. A děkuji taky za krásné fotky. Mějte se krásně a přeji více takových fotek.

    OdpovědětVymazat